<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8890216771638782634\x26blogName\x3dENA\x27S+STORY\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://enamtazar.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://enamtazar.blogspot.com/\x26vt\x3d337354241851192665', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
Manusia.
Sunday, November 3, 2013 0 comments


Manusia. Dengar je perkataan manusia automatik otak aku akn mmberitahu aku manusia itu ialah makhluk Allah SWT yang diberi akal dan fikiran. Diberi akal dan fikiran. Melihat dunia sekarang, aku rasa akal dan fikiran tu persis lautan yang hanya brgerak mngikut angin. Manusia guna akal dan fikiran apabila dia ada keinginan utk mnggunakannya. Susahnya nk terangkan. Biar aku simpan je la bnda ni. skip skip skip.

Adakah manusia sekarang menggunakan akal dgn baik ? Mengapa pemikiran manusia semua brbeza ? Siapa yang pandai menggunakan akal dan pemikiran dengan betul ? Apa akal dan fikiran yg sebenarnya ? Bagaimana  nk guna dua bnda ni ? Aku tak paham.
Pegawai Bank Ditembak Kejam Oleh Pengawal Keselamatan. Benda ni berlaku bulan lepas tak silap. Try la search kat google. Memang tragis. Sedih. Ngeri. Segala-galanya ada. Kerana kertas yang diagung-agungkan masa kini; wang, manusia transform jadi PREDATOR. Sungguh kejam. 



Sumpah aku heran manusia sekarang. Selamba je acukan pistol kat orang dan mengeluarkan brdas2 peluru. Mengorbankn ramai manusia lain yang tiada dosa dgn dia. Bodoh bkn ? Manusia bunuh manusia. Apa ? Ingat ni Prey and Predator ? Memang la dh smpai ajal manusia yg kau bunuh tu. Tapi kalau kau tak pilih jln mcm tu dah konfem2 manusia tu hidup lg. Kn ?

Mngikut ayat aku kat ats tu. Nmpk mcm manusia brgantung nyawa dgn manusia lain bkn ?  Mksudnya manusia ni semua United. Bkn semua bnda kita kena berdikari. Manusia yang lain perlu ada disisi kita. ta kira la siapa pun dia asl manusia.

Seriously, manusia zaman sekarang mmg susah betul nk cari yang pling baik pling suci. Aku pun x mcm tu. Even budak2 nowdays lebih kejam dr aku. Fuhhhhhh. Nak cari yang baik mcm kau cari semut yang pling kecil. Susah. Aku dok usha la tweets, status orang, semuanya tak lari dgn masalah kawan dan cinta. Oh, ibu bapa pun ada. Kepada sesiapa yang ada masalah2 mcm ni, beringatlah sikit, kita ni bknnya Allah SWT yang tiada masalah langsung. Kita bkn tuhan. dah konfem2 la kita ada masalah. Tak lari dgn masalah. Masalah tu ibarat kawan tau ? even Rasulullah SAW yang bersih daripada dosa dan sah2 msuk syurga pun ada masalah. Lagi teruk dari kita. Tapi Rasulullah tetap tabah.

Kawan. Memang susah nak cari kawan yang pling baik. Tak semua kwan kita ni baik dan ikhlas nak brkwn dengan kita. Kalau aku la, aku tafsirkan kawan tu sebagai insan kita bergantung selain ahli keluarga. Hipokrit. Itu bnda biasa la. Mana2 pun kau pergi mesti ada benda tu. Jadi, tak pyh la nk bising sgt psl kawan2 kau yg hipokrit tu. Bila kau pkir lama2 ttg bnda tu, kau pun akn turut jd hipokrit dlm diam. Jadi just let go. Setakat hipokrit tu tak bsr mna la.

So aku pun tak tau la konklusi entri kali ni. Tak jelas. Kabur kn ? Semuanya tak berkait. Cuma au nk ckp, akal dan fikiran yang ada tu jgn sia2 kn kepada bnda yg buruk sgt. Kawal la cara kita brfikir tu. Jangan tindak melulu. Pasal kawan hipokrit segala tu, gunakan pmikiran yang waras sikit. Orang yg kau brkawan tu pun manusia mcm kau bkn malaikat. Jadi, itu je la.